Hjem Varer Mads Nørgaard
Mads Nørgaard

Mads Nørgaard


Mads Nørgaard er chefdesigner og ejer af brandet af samme navn, som fremstiller tøj til både mænd, kvinder og børn. Hans egen butik blev grundlagt i 1986, men han er faktisk tredje generation i faget, som stadig huserer på selv samme adresse idag. Som søn af Jørgen Nørgaard - indehaver af Nørgaard på Strøget - havde han ikke forestillet sig at skulle arbejde med mode, da han blandt andet synes, det hele ofte går lidt for hurtigt i den branche. "Det føles oftest som om, at nye kollektioner og den nyeste mode erstatter beklædningsgenstande der intet fejler og som blot hænger på bøjler og samler støv", udtaler han. "Vulgær forbrugerisme" er simpelthen et faktum, han ikke bryder sig om. Men sådan skulle det ikke gå. Uden uddannelse bag sig begyndte han nemlig at interessere sig for at kreere modetøj, der ikke hele tiden forandrer sig, men som bevarer sin relevans sæson efter sæson. Ved at designe kollektioner med udgangspunkt i klassiske styles skabt under ordentlige arbejdsforhold vil det forhåbentlig holde længe(re) - både i mode- og brugshenseende.
Med andre ord så skruer Mads Nørgaard altså ned for tempoet ved at have en kerne - f.eks. de velkendte striber samt inspirationen fra arbejdstøj og det maritime -, som han altid vender tilbage til. Med ønsket om at kreere en holdbar garderobe (over tid, i brug, overfor mijløet og i designet), som kan mikses og matches med nye trends og tendenser, arbejder han med to kollektioner om året, der den dag idag sælges i mere end 500 selvstændige butikker verden over. Det er således ikke kun Mads Nørgaard, som er helt forelsket i modetøj, som hele tiden bevarer sin relevans. I sidste ende skal moden nemlig ikke handle om at kontrollere den enkelte, men om at understøtte én i måden at være til på og således komme tættere på sig selv.
I børnekollektionen går tankegangen om, at "børn skal være børn, så længe det er muligt med masser af plads til at udtrykke sig selv" igen. Udover at være super behageligt for de små at have på, så går flere genkendelige linjer, silhuetter og ikke mindst striber fra voksenkollektionerne igen.
Som en del af firmaets CSR-politik er alle styles af høj kvalitet og i et slidstærkt design, som fremstilles lokalt og under ansvarlige sociale og miljømæssige forhold. Og som et led i deres bæredygtighedsindsats deltager de endvidere i FN's internationale initiativ - Global Compact - og dets ti principper for forretnings- og tekstilproduktion. Her vægtes bl.a. 100% gennemsigtighed og information om alle processer særdeles højt.

< 1 >